رادیو اینترنتی - پادکست ها و اپیزودهای زیبا و جذاب بشنوید - رادیو دربست

رادیو اینترنتی چیست؟

در پاسخ به سوال رادیو اینترنتی چیست باید بگوییم که رادیو اینترنتی یا همان رادیوی وبی (web radio) که البته الفاظی همچون رادیوی Streaming و رادیوی الکترونیکی webcasting نیز به آن اطلاق می شود، یک سرویس صوتی است که اطلاعات خود را از طریق اینترنت برای کاربران ارسال می نماید.

webcasting چیست؟

راه اندازی جریان Streaming موسیقی در اینترنت معمولا webcasting نامیده می شود. زیرا در ارسال موسیقی به طور گسترده از فناوری های بی سیم (همانند رادیو) استفاده نمی شود.

نحوه کار رادیو اینترنت

رادیوهای اینترنتی با استفاده از رسانه های Streaming، سرویس مداوم صوتی بدون وقفه و یا بازپخشی را به شنوندگان ارایه می دهند. نحوه کار رادیو های اینترنتی با سرویس های podcasting کاملا متفاوت می باشد، زیرا این سرویس های امکان دانلود فایل های صوتی را به جای Stream  کردن آن ها به کاربران ارایه می دهند.

در حال حاضر بسیاری از رادیوهای اینترنتی با ایستگاهای سنتی رادیو همکاری می نمایند و برنامه های مشترکی را به پخش می رسانند. سرویس های رادیویی که تنها به طور اینترنتی ارایه می گردند معمولا به طور مستقل و جدا از ایستگاهای رادیویی کار می کنند.

سرویس های رادیو اینترنتی برای کامپیوتر معمولا از تمامی نقاط دنیا در دسترس هستند; برای مثال یک فرد ساکن اروپا می تواند به اخبار رادیویی استرالیایی از طریق کامپیوترش گوش دهد. اما بعضی از شبکه های بزرگ رادیو های اینترنتی مانند CBS Radio و Citadel Broadcasting، اجازه دسترسی به برنامه محلی خود را به افراد ساکن در خارج از کشور به دلایلی همچون رعایت حق کپی رایت موسیقی ها و تبلیغات نمی دهند.

رادیو آنلاین و همینطور رادیو اینترنتی موسیقی و رادیو اینترنتی فارسی در بین افراد و همچنین شنوندگان و علاقه مندان به موسیقی محبوبیت بالایی را کسب نموده است، زیرا این سرویس ها معمولا امکانات و برنامه هایی را پس از کسب مجوز رادیو اینترنتی ارایه می کنند که از ایستگاهای رادیویی محلی پخش نمی شود (مانند سبک های مختلف موسیقی و برنامه های زنده کمدی).

این سرویس پخش زنده اینترنتی همچنین برنامه های دیگری از قبیل اخبار، ورزش، گفتگو و جلسات رادیویی و تمامی برنامه هایی که در ایستگاهای رادیوی محلی پخش می شود را ارایه می نمایند.

تکنولوژی مورد استفاده در راه اندازی رادیو اینترنتی چیست

Streaming

فناوری streaming جهت توزیع اطلاعات و داده های رادیو اینترنتی استفاده می گردد. فرمت های مورد استفاده در Streaming فایل های صوتی عبارتند از:

  • MP3
  • Ogg Vorbis
  • Windows Media Audio
  • RealAudio
  • HE-ACC

داده های صوتی به طور مداوم و پشت سر هم در سطح شبکه محلی و یا اینترنت از طریق بسته های نوع  TCP و یا UDP ارسال شده و یک یا دو ثانیه بعد در ماشین کاربر دریافت و پخش می شوند. تاخیر زمانی بین ارسال بسته تا دریافت آن، اصطلاحا Lag نامیده می شود که در سرورها با تنظیمات و شرایط مختلف متفاوت می باشد.

برای راه اندازی یک سرویس رادیو اینترنتی به چه چیزهایی نیاز داریم

از آنجا که برای راه اندازی سروری مناسب برای راه اندازی رادیو اینترنتی، نیاز به سرعت و پهنای بالای اینترنت دارید و این امر متاسفانه در هیچ یک از سرویس های اینترنتی خانگی ارایه نمی شد، توصیه می کنیم تا سرویس خود را از یکی از شرکت های معتبر میزبانی که با دیتاسنترهای معتبر همکاری می نمایند، تهیه کنید.

همچنین قابل ذکر است از آنجایی که در راه اندازی رادیو اینترنت نیاز به سرویس Streaming دارید، ناچار به تهیه یک سرویس اختصاصی مانند سرور اختصاصی مجازی (VDS)  و یا سرور اختصاصی خواهید بود زیرا معمولا سرویس های میزبانی اشتراکی به دلیل مصرف زیاد پهنای باند و منابع سرور از قابلیت Streaming پشتیبانی نمی کنند.

نرم افزار های مورد نیاز رادیو اینترنتی چیست؟

در ادامه برخی از نرم افزارهای مورد استفاده برای میزبانی یک ایستگاه رادیویی اینترنتی معرفی شده است:

SHOUTcast

SHOUTcast یکی از راه کارهای نرم افزاری قدیمی و اصیل رایگان برای راه اندازی سرویس های Streaming فایل های صوتی می باشد. شما نیز می توانید ایستگاه شخصی خود را به راحتی با استفاده از نرم افزار SHOUTcast رایگان راه اندازی نمایید.

Helix Server Basic

نرم افزار سرور Streaming مدیای رایگان که قادر است اطلاعاتی از قبیل صوت و ویدیو را به صورت زنده و یا با درخواست کاربر (On-demand) به رسانه های دیگر ارسال نماید. این سرور مدیای رایگان یکی از راهکار های بزرگ و مفید برای کسانی است که برای اولین بار قصد راه اندازی سرویس های Streaming رسانه ای را دارند و می خواهند قبل از راه اندازی آن برای تعداد عظیمی از کاربران، آن را به طور شخصی مورد آزمایش قرار دهند. سرور Helix به صورت رایگان قابل دانلود می باشند.

دیدگاه شما چیست؟